Nauczanie zdalne  -->

Swietlica
Kategoria:

Propozycje na dziś

  1. Puzzle

ze strony http://www.puzzledladziecionline.pl  , na której znajdziecie wiele zestawów puzzli z Waszych ulubionych bajek, filmów czy seriali. Pamiętajcie, że układanie puzzli uczy cierpliwości i koncentracji. To świetny trening dla każdego mózgu.

  1. Różane drzewko

Potrzebujemy do jego wykonania:

-rolkę po papierze,

-kawałek sztywnego papieru,

tasiemki lub sznurki

nożyczki, klej,

zielony papier, waciki kolorowe, mogą być też białe jeśli nie mamy kolorowych...

Z kartki z bloku technicznego wycinamy koronę drzewa, a następnie owijamy ją dookoła sznurkiem, włóczką lub muliną. Dokładną instrukcje wykonania krok po kroku możesz zobaczyć na filmie poniżej. Rolkę nacinamy u góry tak, aby można było zamocować później koronę drzewa. Rolkę, która będzie stanowiła pień naszego drzewka, również owijamy sznurkiem. Różyczki wykonujemy z kolorowych wacików kosmetycznych. Wacik rozwijamy i przecinamy na pół wzdłuż tak, aby powstały dwa wąskie paski. Następnie z każdego paska zwijamy różyczkę na kształt ślimaka. Na jedno drzewko potrzebujesz około 9 różyczek. Z zielonego papieru wycinamy listki.

Gdy nasze drzewo będzie już gotowe za pomocą kleju magic, introligatorskiego lub kleju na gorąco przyklejamy różyczki. Na końcu miedzy sznurki wtykamy nasze listki. Listki powinny się trzymać bez kleju, ale w razie potrzeby można je też przykleić. Pracy naprawdę nie ma dużo , a efekt końcowy zachwyca.

https://www.youtube.com/watch?v=A24YU_oOpUg&feature=share

3 Żabi król

Materiały i przybory:

rolka po papierze toaletowym

farby, pędzel, podkładka

-bibuła, nożyczki

-klej, skrawki papieru w kolorze: białym, żółtym, czerwonym, czarny -marker, nitka

Rolkę po papierze toaletowym malujemy na zielono i pozostawiamy do wyschnięcia. Bibułkę tniemy na grube, długie paski i przyklejamy na rolce. Z żółtego papieru wycinamy koronę i przyklejamy tuż nad naklejonymi paskami bibuły. Z białego papieru wycinamy oczy, malujemy markerem źrenice. Z czerwonego wycinamy buzię. Wszystkie elementy przyklejamy na rolce po papierze –z drugiej strony niż naklejaliśmy koronę i paski bibuły! Aby móc zawiesić żabkę należy przez środek rolki przeciągnąć kawałek grubszej nitki, włóczki lub sznurka i zawiązać na supełek. Ta praca plastyczna może stanowić ilustrację do bajki „Żabi król” lub filmu „Księżniczka i żaba”

.Źródło inspiracji: https://ekodziecko.com/zabka-krolewna-z-rolki

życzę przyjemnej zabawy

E. Szwedo Pluta

Swietlica
Kategoria:

Rok temu 18 maja cała społeczność szkolna obchodziła wielkie Święto. Patronem naszej szkoły został nasz wielki Rodak Święty Jan Paweł II. 

18 maja 2020r. to również 100 rocznica urodzin naszego wielkiego Papieża Polaka.

Aby upamiętnić to wydarzenie proponuję:

  1. namaluj portret Jana Pawła II
  2. wykonaj herb papieski
  3. namaluj bukiet kwiatów dla naszego Patrona
  4. namaluj, wyklej serduszko dla Św. Jana Pawła II
  5. Jan Paweł II kochał dzieci i młodzież, namaluj naszego Patrona z dziećmi, młodzieżą...

 

Zdjęcia Waszych prac, o które bardzo proszę, zamieścimy na stronie.

 

Pozdrawiam 

Genowefa Wilczyńska

Swietlica
Kategoria:

Z okazji zbliżającego się Święta Dnia Matki przedstawiam Wam propozycje własnoręcznie wykonanych prezentów dla swoich kochanych mam:

  1. laurka
  2. bukiet kwiatów
  3. serduszko
  4. pudełko na drobiazgi
  5. portret mamy

Techniki i formy dowolne.

Pozdrawiam 

Genowefa Wilczyńska

Swietlica
Kategoria:

Rok temu 18 maja cała społeczność szkolna obchodziła wielkie Święto. Patronem naszej szkoły został nasz wielki Rodak Święty Jan Paweł II. 

18 maja 2020r. to również 100 rocznica urodzin naszego wielkiego Papieża Polaka.

Aby upamiętnić to wydarzenie proponuję:

  1. namaluj portret Jana Pawła II
  2. wykonaj herb papieski
  3. namaluj bukiet kwiatów dla naszego Patrona
  4. namaluj, wyklej serduszko dla Św. Jana Pawła II
  5. Jan Paweł II kochał dzieci i młodzież, namaluj naszego Patrona z dziećmi, młodzieżą...

 

Zdjęcia Waszych prac, o które bardzo proszę, zamieścimy na stronie.

 

Pozdrawiam 

Genowefa Wilczyńska

Swietlica
Kategoria:

Witam,

 zakończyliśmy w tym roku szkolnym akcję charytatywną na rzecz Igora Ozgi.

Zebraliśmy 1071 zł

 ( zbiórka do puszki -424 zł, sprzedaż ozdób świątecznych-268 zł, sprzedaż ciasteczek - 32 zł i Góra Grosza-347 zł)

Mieliśmy niewiele czasu, ponieważ ledwo akcja ruszyła , szkoły zostały zamknięte.

Mam nadzieję że w przyszłym roku szkolnym wznowimy naszą akcję charytatywną :-)

Pieniądze zostały wpłacone na konto Fundacja Dzieciom Zdążyć z pomocą z dopiskiem „Igor Ozga.”

Pedagog
Kategoria:

 

Ćwiczenia spostrzegawczości i czytania ze zrozumieniem.

  1. Poprawnie odczytaj pary wyrazów. Są one podobne graficznie, różnią się jednak znaczeniowo.

laska – lalka

palec – pajac

piłka – pałka

walec – walc

korek - kotek

kogut - koper

koral - kolej

kocyk - kolej

komin - komar

 

  1. W każdym wierszu jeden wyraz nie pasuje do pozostałych. Skreśl go:

marchew - ogród - burak - kalafior
filiżanka - stół - szklanka - wiadro
mucha - krzak - motyl – osa

 

  1. Przeczytaj tekst. Podkreśl właściwą odpowiedź na pytania pod tekstem.

„Wycieczka do stolicy”

Zbliżał się chłodny, deszczowy i ponury październik. Dzieci z klasy II, z jednej z łódzkiej szkoły podstawowej wybrały się na wycieczkę do Warszawy. Wyjechały bardzo wcześnie rano, bo już o godzinie 6.00. W Warszawie zwiedzały między innymi Stare Miasto, Zamek Królewski, Pałac Kultury  i Nauki, Łazienki Królewskie. Potem pojechały do Centrum Nauki Kopernik na wspaniałą, edukacyjną zabawę. Z powrotem w Łodzi były około godziny 19.00. To był długi i wyczerpujący dzień, którego uczniowie na długo nie zapomną.

  1. W październiku jaką mamy porę roku:
    a) wiosnę
    b) lato
    c) jesień
    d) zimę
  2. Dzieci pojechały na wycieczkę do:
    a) Wrocławia
    b) Warszawy
    c) Wałbrzycha

C.O której godzinie wyjechały na wycieczkę:
a) 5.00
b) 6.00
c) 7.00

  1. Potem pojechali do:
    a) wesołego miasteczka
    b) zoo
    c) Centrum Nauki Kopernik
  2. Z powrotem w Łodzi były około godziny:
    a) 19.00
    b) 20.00
    c) 21.00
  3. W zdaniach poniżej ukryły się nazwy owadów. Znajdź je i zapisz.
    Trzeba zbierać mak. …………………………..
    Szłam koło sadu. ……………………………………
    Zjedz szybko marchew. ……………………………..
    Weź z sobą Kasię. ………………………………………                                                                                         Daj mu chałkę. ………………………………………                                                                         5. Nadaj wspólną nazwę wyrazom:
    róża - bratek - stokrotka............................................
    szafa - krzesło - stół...........................................
    pióro - zeszyt - ołówek..........................................

                

Swietlica
Kategoria:

Jak się bawić?  Pomysły na zabawy bez zabawek - ciąg dalszy.

 

  1. Ziarna

Ryż, groch, fasola, kawa, ciecierzyca, pieprz… Jest wokół nas bardzo wiele ziaren i ziarenek, które możemy wykorzystać w zabawie z dzieckiem stymulując zmysł dotyku, wzroku a nawet słuchu.

  • Akcja segregacja – wsyp przynajmniej dwa rodzaje ziaren do miski i poproś dziecko, aby je posegregowało. To wyzwanie dobrze sprawdza się w przypadku maluchów. Starsze dzieci mogą zainteresować się przenoszeniem np. ziarna fasoli na łyżce z jednej miski do drugiej rozstawionej w odległości 2-3 metrów. Dużą przyjemność sprawia także samo dotykanie ziaren i ich przesypywanie.
  • Kolorowa posypka – wystarczy kolorowa krepa, ryż i ciepła woda, by te małe ziarenka zamieniły się w bajeczną posypkę. Jak to zrobić? Wkładamy krepę do naczynia z ciepłą wodą. Kiedy woda zostanie zabarwiona wyciągamy krepę i wrzucamy ryż na ok. 5 minut. Po odsączeniu ziaren należy je dobrze wysuszyć i bawić do woli.
  • Grzechotki – wsypując ziarna do jakiegokolwiek plastikowego lub metalowego opakowania po kosmetykach czy żywności stworzysz znakomity instrument domowej roboty. Możesz poeksperymentować z dzieckiem i stworzyć grzechotki o odmiennych dźwiękach wsypując inną ilość lub rodzaj ziaren.
  • „Wyklejziarnki”– przyklejając różnorodne ziarna do papieru można stworzyć zaskakujące arcydzieła. Ziarenka mogą stanowić całość jak i element prac plastycznych (np. ziarna kawy uzupełniają postać narysowanej wcześniej dziewczynki i stają się guzikami przy sukience).

 

  1. Gazety

Jak wykorzystać stare czasopisma bądź gromadzące się broszury reklamowe?

  • Papierowa koszykówka – zgnieć papier i stwórz z niego kule. Wraz z dzieckiem rzucajcie do celu, jaki sobie wyznaczycie. Tytułowy kosz może zastąpić garnek, miska, karton, a także obręcz zrobiona z twoich lub dziecięcych ramion.
  • Statki – przypomnij sobie, jak w prosty sposób można zrobić z papieru statek lub czapkę. Naucz tego krok po kroku swoje dziecko i włączcie papierowe cacko do wspólnej zabawy. Razem puszczajcie statki np. w wannie lub w misce. Jeśli wciągną was tego typu prace idźcie poziom wyżej i sięgnijcie po origami.
  • Wdech-wydech – podrzyjcie papier na małe kawałki, a następnie przy użyciu słomki na wdechu przenoście małe skrawki np. z talerzyka na talerzyk. Odwrotną wersją tego zadania jest położenie papierka na dłoni i za pomocą siły własnego wydechu wprawienie go w ruch. Aktywności te usprawniają rozwój mowy i są ważnym elementem profilaktyki logopedycznej.
  1. Kubki i puszki

Plastikowe, papierowe, metalowe…

  • Budowanie – z wielu kubków można tworzyć wyjątkowe budowle, większe od samych dzieci. Do takiej zabawy najlepiej nadają się kubki po np. jogurtach. Nic nie kosztują, a mogą stać się ulubioną kolekcją „klocków”, których ilość stale się zwiększa i daje nowe możliwości konstrukcyjne. Część dzieci czerpie największą radość z budowania, część z burzenia. Takie plastikowe kubeczki sprawdzają się w obu przypadkach, gdyż są lekkie, dość mocne a zarazem bardzo bezpieczne.
  • Telefon – połączenie dwóch kubków sznurkiem po jego naciągnięciu tworzy telefon. Baw się na różne sposoby. Powtarzajcie słowa. Mówcie cicho, głośno, cienkim i grubym głosem. Udawajcie, ze rozmawiacie przez telefon.
  • Z kubka do kubka – dzieci uwielbiają zabawy z wodą. Do jednej z najprostszych można zaliczyć przelewanie wody z kubka do kubka. Wystarczy, że przygotujesz tacę czy blaszkę do ciasta, które będą wyznaczały miejsce zabawy. Dzięki temu zabezpieczysz przed zamoczeniem ubrania jak i przestrzeń wokół dziecka. Zdaje się, że dla wielu rodziców to właśnie bałagan bądź potencjalne zniszczenia stają się dużym hamulcem w zabawie. Zamiast rezygnować z pewnych aktywności zastanów się, jak możesz ograniczyć szkody.
  • A kuku! – to jedna z najstarszych zabaw na spostrzegawczość, która za każdym razem sprawia ogromną frajdę. Skarb, którym może być guzik lub ulubiony klocek, schowany pod jednym z trzech kubków, próbuje umknąć czujnym oczom dziecka. Zabawa polega na tym, by nie stracić go z pola widzenia.

Życzę przyjemnej zabawy

Elżbieta Szwedo Pluta

Swietlica
Kategoria:

Jak się bawić? Kilka  pomysłów na zabawy bez zabawek

Włącz do zabawy przedmioty codziennego użytku. Inspiruj się tym, co masz wokół – w kuchni, salonie, łazience, w ogrodzie! Zaufaj także swojemu dziecku. Zaobserwuj, jaki ono ma pomysł na zabawę i pozwól mu przejąć inicjatywę.

  1. Mąka

Ten biały puch sprawdza się znakomicie w zabawach usprawniających zdolności małych paluszków. A ile przy tym frajdy! 

  • Rysowanie na mące – na talerzyk lub tackę wsypujemy warstwę mąki. Dziecko rysuje wodząc palcem po dnie naczynia.
  • Masa solna – z połączenia mąki z solą i wodą powstaje masa solna (szklanka mąki, szklanka soli i pół szklanki wody). Zabawę dla dziecka może stanowić sam proces przygotowania masy – mieszanie, ugniatanie, zanurzanie rąk i wręcz taplanie się w tworzącej się masie. Zabawą może być także tworzenie z masy solnej różnych stworów, figurek, przedmiotów. Masa ta jest bardzo plastycznym materiałem do prac, które można utwardzić poprzez wypiekanie, a następnie udekorować za pomocą farb.
  • Mąkolina – z połączenia mąki pszennej z olejem (4 szklanki mąki i pół szklanki oleju) tworzy się masa przypominająca swą konsystencją piasek. Zabawy z wykorzystaniem mąkoliny to uczta dla zmysłu dotyku, a wraz z foremkami (do piaskownicy albo do ciasta) stanowi wspaniałe przypomnienie lata.
  • Gniotki – po wsypaniu mąki do balona powstaje tzw. gniotek, czyli kuleczka zmieniająca swoje kształty pod wpływem dotyku. Warto ją odrobinę ożywić np. dorysowując oczy, usta i dokładając zwariowaną czuprynę np. z włóczki.
  • Pierogi, a może pierniki – mąka to składnik wielu dań obiadowych i słodkości. Wykorzystaj naturalną ciekawość dziecka i pozwól sobie pomóc w lepieniu pierogów, mieszaniu ciasta, wykrawaniu czy zdobieniu pierników. 

2. Włóczki 

Za pomocą kolorowych nitek można wyczarować różne zabawy.

  • Pajęczyna – użyj włóczki do stworzenia sieci będącej domowym torem przeszkód dla dziecka, a może nawet wszystkich członków rodziny. Wykorzystaj stoły i krzesła oraz wszystkie elementy w mieszkaniu, które ułatwią przygotowanie sieci do tego wyzwania na gibkość.
  • Wazoniki – Posmaruj butelkę klejem a następnie owijaj ją starannie włóczką tworząc kolorowe wzory. W ten sposób powstanie własnoręcznie zrobiony wazon.
  • Wyklejanie włóczką – malownicze, wielobarwne prace z włóczki mogą powstać także na kartce papieru. Ciekawe efekty daje nakładanie włóczki w formie spirali, fal, pasków. 
  • Pompon – to jeden z prostszych sposobów na wykonanie puchatej kulki. Zwińcie włóczkę na prostokątnym kawałku papieru, na kubku lub innym przedmiocie, z którego będzie można ją potem zsunąć. W połowie szerokości tak powstałej pętli, w jej poprzek zawiąż ciasno supełek, a następnie rozetnij włókna na końcach. Tak powstała wyjątkowa piłka może posłużyć do dalszych zabaw lub stać się po prostu zabawką.

3. Poduszki 

Nadają się nie tylko do spania! Mają sobą o wiele więcej do zaoferowania.

  • Masażyki – miękka poduszka nadaje się idealnie pod głowę lub brzuszek dziecka, kiedy podsuwa swoje plecy do masowania. Masażyk może przybrać wesołą formę opowiastki, której elementy odzwierciedlone są za pomocą ruchu (np. „Pisze Pani na maszynie…”). Można samemu tworzyć historie i malować je dłońmi na plecach dziecka.
  • Mostek – rozłóż poduszki na podłodze. Niech staną się mostem nad rwąca rzeką, po którym należy przejść utrzymując równowagę.
  • Przytulanki – za pomocą szalika zwiąż poduszkę w połowie szerokości . W ten sposób powstanie maskotka. Nałóż na nią czapkę, a może będzie jej pasowała koszulka twojego dziecka? Poduszkowe przytulanki mogą stać się przedszkolakami w grupie prowadzonej przez dziecko lub zwierzątkami, z którymi należy wyjść na spacer. 

Życzę miłej zabawy

E Szwedo Pluta